2 Fouten Die Bijna Alle Bedrijven Maken

Als je ooit enige vorm van reclame of marketing voor je bedrijf hebt gedaan, kan ik je bijna garanderen dat je minstens één van deze 2 veelvoorkomende marketing fouten hebt gemaakt. Het maakt niet uit of je al 100 jaar zaken doet en voor je gevoel overwegend goede resultaten behaalt met je marketing. Je hebt geld verloren als je een van deze fouten hebt gemaakt.

Ik roep dit niet om aandacht te trekken, ik zal het je bewijzen. Pak je eigen uitingen er maar bij. Wat het ook is: je website, een radio commercial, een advertentie in de krant of een brochure. Beoordeel zo je eigen uitingen en zeg dan objectief of onderstaande waarde voor je heeft.

Fout 1 – Je gebruikt de “3 dingen”

De drie dingen staan in een ander artikel uitgebreid beschreven. Het komt er op neer dat je dooddoeners gebruikt in je marketing. Een dooddoener is een zin die saai is, voor de hand ligt of voorspelbaar is. Die de kracht ontbeert om interesse te wekken, omdat de zin al veel te vaak gebruikt en herhaalt is om onderscheidend te zijn. Het zijn zinnen als “hoogste kwaliteit”, “beste service”, “grootste assortiment”, “30 jaar ervaring”, “eerlijk” of “de nummer #1”. Klinkt bekent?

Het komt er simpelweg op neer dat dergelijke dooddoeners een dodelijk effect hebben op het resultaat van je uitingen en dus je winst. Want door dooddoeners te gebruiken, onderscheid je je niet van de concurrenten (die ook dooddoeners gebruiken). Dat leidt er toe dat klanten niets anders zien dan “ik ook, ik ook”. Ik ben de beste. Ik ook. En als ze geen verschil zien, dan zit het verschil alleen nog maar in de PRIJS. Jij moet daardoor op de marges beknibbelen. Klopt het? Dit is het verschil tussen een markt domineren of afhankelijk zijn van de markt.

Fout 2 – Fragmentatie

Fragmentatie is absoluut de verkeerde aanpak van marketing, maar tegelijkertijd de meest voorkomende in het bedrijfsleven. Iedereen doet het, ook je concurrenten. Het goede nieuws is dat je waarschijnlijk als eerste in je branche dit probleem kunt oplossen. En degene die dat als eerste doet zal het marktaandeel behoorlijk zien groeien. Het komt hier op neer. Fragmentatie betekent dat er geen samenhang of systeem zit in je marketing. Je koopt eens een advertentie in, en dan later nog eens. En waarom koop je het in? Omdat het je aangeboden wordt. Bijvoorbeeld als de lokale krant je belt met de vraag of je wilt adverteren.

Denk eens aan het meest recente marketingmateriaal dat je hebt gemaakt (of laten maken). Misschien een brochure, misschien je website? En wie heeft het gemaakt? Degene die het aan je verkocht heeft? Bingo!
De radio zorgt voor je spotje. De krant voor je advertentie. De DTP’er voor je advertentie. De website bouwer voor je website. Auw. Denk er eens over na hoe dat je marketing inspanningen versnippert. Al die verschillende bedrijven hebben verschillende ideeën over wat jouw marketing boodschap moet worden, op basis van hun meestal dramatisch beperkte ervaring en resultaten. Ze gebruiken allemaal dooddoeners en meten nooit de resultaten. Als de advertentie ruimte maar verkocht is! Denk er eens na over na hoe verkeerd dit is.

Het is jouw bedrijf. Het zijn jouw uitingen. Jij moet aan het roer staan om je eigen berichten te ontwikkelen. Dat moet je niet overlaten aan anderen die niet jouw belang in het achterhoofd hebben. Die niet verantwoordelijk zijn voor jouw marktaandeel en ook niet voor jouw winst. Dit is de reden waarom je een marketingsysteem moet hebben.

Het systeem bepaalt de boodschap, de inhoud en het uiterlijk dat je klanten te zien krijgen. Een gesystematiseerde marketing aanpak maakt je besluitvorming eenvoudiger als het definieert welke waarde je (mogelijke) klanten zoeken in je bedrijf. Alleen dan zou het er toe leiden dat je klant bij jou koopt en niet bij je concurrent.

Om dit te illustreren. Bekijk je laatste advertentie (gevuld met dooddoeners?). Hoeveel geld heb je besteedt aan de strategische inhoud om maximale resultaten te behalen? Ik bedoel niet hoe de advertentie er uitziet, maar echt de tekst. Niets voor betaalt? Dat bedoel ik. In 99,9% van de gevallen betaal je voor het plaatsen van de advertentie, niet voor de inhoud en opmaak! Het belangrijkste onderdeel van je marketing laat je dus gratis doen door mensen die er belachelijk weinig verstand van hebben en nog minder belang (want als de ruimte maar verkocht is”).

Je krijgt waarvoor je betaalt.

Denk je aan marketing, dan is dit het moment om na te gaan denken over je werkelijke boodschap, inhoud en de opmaak van je uitingen. Denk niet meer aan het medium (de krant, de brochure), maar denk aan de inhoud! Pas als de inhoud goed is, ga je nadenken waar je het gaat plaatsen.

Dat is het verschil tussen strategisch, systematisch werken en de typisch gefragmenteerde manier. Je bepaalt eerst wie je klanten zijn en wat de echte behoeften en verwachtingen van je klanten zijn. Vervolgens bepaal je de inhoud van je uitingen. Daarna ga je bepalen via welke kanalen je de klant gaat benaderen. Begrijp je de impact van deze andere benadering?

Door ETHIM

ETHIM helpt vele bedrijven en ondernemers om meer omzet en impact uit online aanwezigheid te halen met slimme online marketing, social media en mobiele marketing oplossingen. ETHIM is een online marketingbureau in Amersfoort.