3 Dingen Die Je Nooit Moet Zeggen Tegen Je Klanten

Er zijn bepaalde dingen die, indien gebruikt in je uitingen, garanderen dat je resultaten op zijn best matig zijn. En ja, ik garandeer je dat je ze al gebruikt in je huidige advertenties.

Voordat ik vertel welke dingen het zijn, wil ik je vragen om je advertentie in de Gouden Gids of op Google er bij te pakken. Als je geen advertentie in de Gouden Gids of op Google hebt, pak dan je brochure, je advertentie in de krant, je website, of welk andere reclame- of marketingmateriaal je ook gebruikt, want ik ga je 3 testen geven zodat je in een seconde kan zien of het hier om jouw advertenties gaat of niet.

Heb je de advertenties erbij gepakt? Mooi, voordat ik de testen geef, wil ik je een belangrijke maar eenvoudige vraag stellen: Heb je het gevoel dat je altijd moet concurreren op prijs? Dat je klanten alleen om prijs geven? Dat je zo gedwongen wordt te snijden in je marges om te kunnen concurreren? Als dat zo is, let dan extra goed op want ik sta op het punt de grootste reden voor dit probleem bloot te leggen.

De 3 dingen die je nooit moet zeggen zijn zinnen, woorden of uitspraken die dooddoeners zijn. Een dooddoener is een uitspraak die gemeengoed en voorspelbaar is. Geen belangstelling oproept door overmatig gebruik of herhaling. En waarvan je tegelijkertijd wel denkt dat ze origineel en belangrijk zijn.

Het zijn woorden en zinnen als: Hoogste kwaliteit, grootste selectie, de beste, sinds 1862 voor Christus, familiebedrijf, gratis waardebepaling, goede service, de nummer #1 in, gunstig gelegen, professioneel, ervaren, betaalbaar, laagste prijs, wij zijn anders, bel nu. Enzovoort. Snap je mijn punt?

Ik wil niet zeggen dat je dit niet moet doen of zijn. Wat ik wel wil zeggen is dat het dooddoeners zijn. Het zijn veelvoorkomende termen, ze zijn voorspelbaar en ze missen de kracht om belangstelling op te roepen omdat ze overmatig gebruikt of herhaald zijn. Ik geef je twee garanties over dooddoeners:

  1. Ten eerste garandeer ik je dat je ze op dit moment gebruikt, zeker als je adverteert in de Gouden Gids of op Google. Ik kom ze iedere dag tegen zelfs en vooral bij de grote spelers. Ik kom vrijwel nooit een advertentie tegen die de 3 testen voor een goede advertentie, die ik je zo ga geven, doorstaat.
  2. De tweede garantie is dat je resultaten hierdoor op zijn best matig zijn. Hierdoor laat je een onbekende som geld op tafel liggen, geld dat al op je bankrekening had kunnen staan.

Ik begrijp het als je dit soort advertenties al 10, 20 of 30 jaar gebruikt. En dat je er misschien vrij goede resultaten mee boekt. Maar wat als ik je kan laten zien dat je betere resultaten kunt krijgen? Betere resultaten zijn mogelijk en zelfs onvermijdelijk als je de dooddoeners elimineert.

Er is een historische reden voor dat iedereen dooddoeners gebruikt. Het heeft te maken met onze aart, en met de uitvinding van de televisie. En als we een ander iets zien doen, waarbij we denken dat die ander succesvol is, doen wij het ook.

In een notendop is dit de reden waarom werkelijk iedereen dooddoeners gebruikt. Ook je concurrenten. Dit betekent dat er een enorme kans is voor het eerste bedrijf dat het probleem van dooddoeners oplost! Over de oplossing straks meer, nu eerst de 3 testen.

Dooddoener Test # 1 – Dat mag ik hopen

Bekijk je materiaal dat je erbij hebt gepakt en stel jezelf de vraag of een (mogelijke) klant automatisch zou kunnen reageren met de stelling: “Dat mag ik hopen”.

Bijvoorbeeld, als loodgieter zet je in je advertentie “Onderhoud en Reparatie”, en dat je “kranen, CV’s en boilers maakt”. Nou, dat mag ik hopen, je bent toch een loodgieter? Wat zou je anders doen? Het is zo overduidelijk dat het eigenlijk belachelijk is.

Of je zegt: “Eerlijke, goede service”. Nou, dat mag ik hopen. Wat zou je anders zeggen: We liegen, leveren slechte service, maken je huis vuil, laten onze bilspleet zien aan je vrouw en kinderen en repareren halfslachtig?

Natuurlijk niet. Iedereen zegt het beste over zichzelf, als ze er mee wegkomen. En hoe zit het met jouw advertentie? Hoe heb je het gedaan? Probeer eerlijk te zijn, dan gaan we door met test 2.

Dooddoener Test 2 – Kan een ander dat ook zeggen?

Let op, de vraag is hier niet “wie kan doen, wat jij doet”, maar “wie kan zeggen, wat jij zegt”. Meestal is het antwoord: Iedereen. Je kunt als schilder roepen “De beste schilder van Amersfoort”. En dat ben je misschien ook. Voor mijn part ben je de beste schilder op de hele wereld.

Alleen, zou ik je geloven omdat jij dat zegt? En kan een ander dat ook zeggen? Natuurlijk kan een andere schilder dat ook zeggen. Of neem een schilder die zegt dat “iedere klus is een kunstwerk”. Kan een ander dat ook zeggen? Ja, iedereen kan dat zeggen.

Ook deze verklaringen zijn voorspelbaar en alledaags en ze missen de kracht om belangstelling op te roepen. En toch worden ze te pas en te onpas gebruikt alsof ze belangrijk en origineel zijn. Kijk nu naar je eigen advertentie(s).

Lees een paar regels en dan vraag je af: “Kan een ander dat ook zeggen”? Als een van je concurrenten het ook kan zeggen, is je advertentie gezakt voor deze test. Laten we verder gaan met de derde en laatste test.

Dooddoener Test 3 – Doorstrepen en schrijven

Deze test is eenvoudig. Streep de naam van je bedrijf door en vervang ‘m door de naam van een concurrent. Klopt de advertentie nog? Als dat zo is heb je de test niet doorstaan. Autobedrijf 1 levert 24 maanden garantie. Geweldig. Maar autobedrijf 2 geeft 36 maanden garantie. Vervang nu de bedrijfsnaam. Is de advertentie nog geldig? Ja!

Dit soort advertenties zijn allemaal matig. Want hoewel de termijn van garantie verschillend is, kun je de bedrijfsnamen moeiteloos verwisselen. Ik kan u honderden andere voorbeelden geven, vooral in de financiële en verzekeringsbranche.

Ook tandartsen ontkomen niet aan dooddoeners: “Voor een stralende lach”. Nou, dat mag ik hopen, een ander kan het ook zeggen en als ik een andere tandarts boven die zin zet klopt de advertentie nog steeds!

Hoe zit het met jou? Streep je naam in je advertentie door en schrijf de naam van je grootste concurrent er boven. En, is de advertentie nog steeds geldig? Man, serieus.

Het kan me niet schelen als je absoluut zeker weet dat je een hogere kwaliteit dan je concurrent levert, want je concurrent kan nog steeds zeggen dat zij een hogere kwaliteit leveren dan jou, zelfs als dat niet waar is. Je kunt dit, als je er lol in hebt, ook andersom doen. Streep de naam van je concurrent door en schrijf je eigen naam boven hun advertentie. En? Geldig?

Deze 3 testen zijn onderdeel van onze strategieën en revolutionaire technieken, gebundeld in ons unieke en exclusieve MarketingKracht systeem. 

Als we het MarketingKracht systeem implementeren in je bedrijf, is een van de eerste dingen die we doen het wissen van alle dooddoeners.

We innoveren je bedrijf en maken specifieke en strategische uitingen, reclames, berichten en campagnes die je absoluut onderscheiden van je concurrenten. Die ertoe leiden dat je klanten eenvoudigweg de conclusie trekken: “Ik moet een absolute idioot zijn om met iemand anders dan jou zaken te doen, ongeacht de prijs”. 

We gebruiken checklists die garanderen dat je nooit meer zo’n matige advertentie met dooddoeners maakt. Zoals je heb gezien zorgen dooddoeners ervoor dat jij en je concurrenten niet van elkaar te onderscheiden zijn.

Je kunt het beste bedrijf in je branche zijn, maar omdat je advertenties volstaan met dooddoeners, weet de klant dat niet. De klant ziet niet wie de meeste waarde biedt. Zodat ze u gaan vragen: “Hoeveel kost het?”. Dat hoeft niet langer. 

Door ETHIM

ETHIM helpt vele bedrijven en ondernemers om meer omzet en impact uit online aanwezigheid te halen met slimme online marketing, social media en mobiele marketing oplossingen. ETHIM is een online marketingbureau in Amersfoort.